Wednesday, November 02, 2005

lepas solat subuh...

hari ni mungkin hari terakkhir kita berpuasa.....
ada 2 perkara yang saya fikirkn semasa seorang2 di KLIA (old passenger travelling alone)hehe... dan juga yang saya fikirkan di rumah setelah melakukan sedikit pembacaan.

1) seringkali berlaku apabila kita tersedar untuk taat, hormat dan berkhidmat dengan baik tanpa rasa malas, tanpa rasa tak puas hati, tanpa apa2 saja rasa yang timbul dari hati yang tak berapa nak elok kepada kedua ibu bapa kita semuanya sudah terlambat.

2) seringkali juga berlaku, apabila kita tersedar untuk beribadah dengan bersungguh-sungguh, ingin meletakkan Allah pada tempat pertama dalam hati kita, kita juga sudah terlambat.

kemudian, saya terfikir mana satu yang paling saya takut..yang mula2 atau yang kemudiannya. akhirnya kesimpulan yang dapat saya buat ialah keduanya penting. yang pertama itu penting kerana redha Allah terletak pada redha ibu bapa. yang kedua itu pula penting kerana ia memang penting. itu tujuan kita hidup. apa sekalipun yang kita lakukan adalah kerana Allah.

kemudian, saya pandang diri saya...pandang dalam2. apa yang saya harapkan, apa yang saya panjatkan pada Allah dalam hati saya...
"janganlah hendaknya Allah bolak-balikkan hati ini setelah diberi hidayah, dan semoga Ramadhan akan datang masih jadi milik saya yang sempurna.saya takut.takut amat. saya mahu lakukan sesuatu....sesuatu untuk keluarga saya. berikanlah kami hidayahMu.

Kepada sahabat2 saya,
Mohon ampun dan maaf atas segala salah dan silap kerana saya ini cuma manusia.....
Selamat Hari Raya
jemputlah datang rumah. oleh kerana tahun ini mungkin tiada rumah terbuka, keputusan yang dibuat ialah hri-hari adalah rumah terbuka. jemput datang rumah ye semua =)

1 comment:

Nurhidayati Abd Aziz said...

Nurul, you touched the very most fundamental basis in our life.

That were the two things I've been thinking tonight. Ramadhan has passed, Syawal is coming tomorrow. Yet, it seems to me that I'm still floating in spaces.

For all the things that I've done and I've went through this Ramadhan, I bargain with Allah; would He accept my deeds this time? In sya Allah wa Allahua'lam. But I believe Allah knows best and I don't need justification for this.

Eid mubarak to all!